TRANSFORM, projekt 4
NÆRVÆR/FRAVÆR
(Installation)
Ann-Dorte Nielsen, billedkunster ProKK
Marianne Tønnesen, billedkunstner ProKK
Barbara Katzin, billedkunstner gæst DK
Jens Svendsen, billedkunstner gæst DK/USA
Det er gruppens intention at undersøge hvornår vi oplever nærvær/fravær i form af enten en tilstand imellem mennesker eller i det konkrete kunstneriske værk.
Som for eksempel i naturoplevelser eller i abstrakte farvekontraster, idet der gives vide rammer for tolkning..
At være nærværende vil sige at være tilstede i nuet. Derfor ses nærværet også på baggrund af et fravær. Et fravær af alt overflødigt og uvedkommende i forhold til det konkrete objekt/emne. Nærværet kan opleves i glimt eller i en fokusering, i en neutral iagttagelse af et emne eller en følelse, som i den enkeltes stregs rytme og nærværet i linjeføringen.
I abstraktionen ser vi på hvornår der er nærvær og dermed intensitet og en klar fokusering i værket.
____
Platantræet i byen.
I rækker står træerne i græsrabatten mellem cykelsti og kørebane. Man registrerer dem kun lige i forbifarten, de står der bare. En dag var der noget som fangede mit øje. Jeg stod af cyklen og gik hen for at se nærmere på en af stammerne og blev en smuk oplevelse rigere.
Et microlandskab foldede sig ud i barken. At gå tæt på detaljen, en stor verden af former og farver. Linjer som slynger sig og danner forunderlige figurer og rytmer.
En fascination af abstraktionen i naturens mønstre. En udvidelse af sanserne og oplevelse af nærvær. At fange en stemning, lukke forstyrrende trafikstøj ude - blot at være i nu´et.
Mødet imellem.
Husene i Mexico, kraftige farver i overraskende og dristige farvesammenstød. Fire farver der kommer i spil, i et intenst møde, når to huse mødes, med hver deres farve på mur og sokkel.
En ældre kvinde i en smuk violetblomstret kjole siddende foran en sienna farvet husmur, i samtale med sin søn, i et menneskeligt, malerisk og nærværende nu.
At udtrykke intensitet og nærvær igennem konkrete farvestriber, at få dem til at yde maximalt. Og dog have en tråd til virkeligheden i dem : et tæppe, en lysstribe, træ, eller jordens rødbrune farve.
Nærværet er en lang begyndelse. I tegningen søger stregen ud i den tomme flade. Den efterlader sigende spor. I det skrevne bliver stregen hæftet sammen i symboler, i tegningen er stregen fri.
Det jeg ikke ser - ser jeg bedre - gennem tillid - mit hasselnøddeøje - lukkes i perioder - men intet øjelåg har hukommelse
Emily Dickinson
(Installation)
Ann-Dorte Nielsen, billedkunster ProKK
Marianne Tønnesen, billedkunstner ProKK
Barbara Katzin, billedkunstner gæst DK
Jens Svendsen, billedkunstner gæst DK/USA
Det er gruppens intention at undersøge hvornår vi oplever nærvær/fravær i form af enten en tilstand imellem mennesker eller i det konkrete kunstneriske værk.
Som for eksempel i naturoplevelser eller i abstrakte farvekontraster, idet der gives vide rammer for tolkning..
At være nærværende vil sige at være tilstede i nuet. Derfor ses nærværet også på baggrund af et fravær. Et fravær af alt overflødigt og uvedkommende i forhold til det konkrete objekt/emne. Nærværet kan opleves i glimt eller i en fokusering, i en neutral iagttagelse af et emne eller en følelse, som i den enkeltes stregs rytme og nærværet i linjeføringen.
I abstraktionen ser vi på hvornår der er nærvær og dermed intensitet og en klar fokusering i værket.
____
Platantræet i byen.
I rækker står træerne i græsrabatten mellem cykelsti og kørebane. Man registrerer dem kun lige i forbifarten, de står der bare. En dag var der noget som fangede mit øje. Jeg stod af cyklen og gik hen for at se nærmere på en af stammerne og blev en smuk oplevelse rigere.
Et microlandskab foldede sig ud i barken. At gå tæt på detaljen, en stor verden af former og farver. Linjer som slynger sig og danner forunderlige figurer og rytmer.
En fascination af abstraktionen i naturens mønstre. En udvidelse af sanserne og oplevelse af nærvær. At fange en stemning, lukke forstyrrende trafikstøj ude - blot at være i nu´et.
Mødet imellem.
Husene i Mexico, kraftige farver i overraskende og dristige farvesammenstød. Fire farver der kommer i spil, i et intenst møde, når to huse mødes, med hver deres farve på mur og sokkel.
En ældre kvinde i en smuk violetblomstret kjole siddende foran en sienna farvet husmur, i samtale med sin søn, i et menneskeligt, malerisk og nærværende nu.
At udtrykke intensitet og nærvær igennem konkrete farvestriber, at få dem til at yde maximalt. Og dog have en tråd til virkeligheden i dem : et tæppe, en lysstribe, træ, eller jordens rødbrune farve.
Nærværet er en lang begyndelse. I tegningen søger stregen ud i den tomme flade. Den efterlader sigende spor. I det skrevne bliver stregen hæftet sammen i symboler, i tegningen er stregen fri.
Det jeg ikke ser - ser jeg bedre - gennem tillid - mit hasselnøddeøje - lukkes i perioder - men intet øjelåg har hukommelse
Emily Dickinson